Dag 11, zaterdag 25 mei 2019

26 mei 2019 - Agliano Terme, Italië

Het was gisteren enerverende en een wat vermoeiende dag. We vertrokken met de bus om 09.00 uur en stonden pas tegen 23.00 uur weer bij de caravan. Vandaar dat het verslag de deadline niet meer haalde, ik heb geen wifi bij de caravan en geen zin om in de nacht nog weer even 3 etages lager bij de kantine mijn verslag te maken. Dus dan maar even in verleden tijd schrijven.

De voorspellingen waren niet best, er was regen verwacht. Om 7 uur opgestaan om tijdig te kunnen wassen en te douchen. De sanitaire voorzieningen zijn hier niet al te best, over de twee herentoiletten valt niet veel op te merken, maar de douches bij de kantine zien er niet uit, die zijn gewoon smerig, worden m.i. niet goed schoongemaakt, de ramen zijn vies en verweerd. Alles is gewoon zwaar verouderd. Er blijken nog een paar douches te zijn bij het zwembad, die zien er een stuk beter uit, maar daar heb je geen haakjes om je kleren op te hangen. Zo blijft er altijd wat te zeuren, maar we blijven positief. Om 08.00 uur konden we onze bestelde broodjes halen, en hadden dus ruimschoots te tijd om een ontbijt eigen te maken.

Zoals gezegd reden we om 09.00 uur richting Asti, een stad gelegen in het noorden van Italië in de regio Piemont. Asti is bekend om de wijn die in bergen rondom verbouwd worden en de werkelijk schitterende Dom. Tijdens onze reis werden we begeleid door een vrouwelijke gids, die ons in hoogduits met allerlei wetenswaardigheden bestookte. Een genot om naar haar te luisten, de informatie was overvloedig, maar alles onthouden was niet te doen. Toen wij in Asti aankwamen werden wij gedropt bij een plein, waar op dat moment een markt gaande was. Onze gids voer ons behendig naar een ander plein, waar we uitleg kregen met een stuk geschiedenis over het ontstaan van Asti. We bevonden ons op het Plazo Secondo met een mooi gemeentehuis met er pal tegenaan een kerk gebouwd in de Romaanse/Gotische steil. Het gemeentehuis hebben we van binnen bekeken met in het trappenhuis schitterende fresco's die onder andere een afbeelding over de paardenrennen die in vroeger tijden werden gehouden. Onze stadswandeling vervolgden door de oude nauwe straatjes van Asti, onder andere de Jodenbuurt, naar ander plein. Ook daar werden uitvoerig verteld om het ontstaan van de gebouwen, stonden we bij de finish waar vroeger die paardenrennen plaatsvonden. Alles op een leuke verteld door onze gids. We gevolgden onze weg en kwamen op enig moment bij de Duome van Asti. Dit is een van grootste kathedralen, meer dan 80 meter lang en 24 meter hoog, opgetrokken in Gotische stijl. Binnen ziet het erg indrukwekkend uit! Op mij maakte deze kathedraal meer indruk dan die uit Milaan. Onze gids vertelde van alles over deze kerk, altaars, de beelden van keramiek. Het dak werd gedragen door kolossale zuilen, waarvan je het idee kreeg dat de verticale sleuven uitgehakt waren. Niets van dat, elke zuil was met enorme precisie geschilderd, waardoor het leek dat er echte sleuven inzaten. Een sterk staaltje van schilderkunst, ook het plafond was met prachtige fresco's beschilderd. Dus echt een bezoek waard. Op enig moment werden we gesommeerd de kerk te verlaten, er zou zo een bruiloft beginnen. Maar er was al tijd voorbij gegaan, we liepen wat achter op schema. Maar tijd voor bakje koffie werd toch gauw nog ingeruimd. Wanneer je de vele koffietentjes een espresso besteld, doe je dat aan de toonbank. Dat kost je een euro, ga zitten komt er nog bedieningsgeld overheen.

Om kwart over elf stapten we de bus weer en begonnen we aan een prachtige rit door de heuvels van Piemonte, reden door karakteristieke bergdorpjes, stopten hier en daar om een fotootje te maken van het landschap. Geweldig mooi allemaal, en het weer was ons goed gezind, de voorspelde regen bleef uit, het was een heerlijk temperatuurtje. Onze gids vertelde honderd uit over de wijnbouw, over het vinden van truffels, de verschillende soorten wijnen die in deze streek verbouw wordt, attendeerde ons op de verschillende wijnplanten, kregen uitleg over het oogsten van de hazelnoten en vele andere zaken. De bus zette ons af in de plaats Canelli, alwaar we verder te voet gingen naar een wijnproeverij. De proeverij bevond in de ondergrondse Cathedraal van Bosca, een familiebedrijf die al vanaf 1831bestaat. We werden door de gewelven rondgeleid door een bevallige jongedame, die dat met veel passie deed, en met behulp van allerlei moderne snufjes computertechniek. We eindigden bij het doel waar wij de meeste belangstelling voor hadden, de proeverij. Daar werden 3 verschillende soorten wijnen geserveerd, proeven was het niet echt, maar gewoon drinken en doorslikken! De stemming kwam er goed in, en ook bij onze Bossa-Gids, ze had echt schik met onze groep en menig glaasje werd door haar nog eens bijgevuld. Voorzover ik vernam doet zij per dag ongeveer 8 groepen....

We werden even vrij gelaten en konden het stadje bekijken of wat gaan eten. Samen met Dirk en Annemarie kozen we voor het laatsten en streken neer op een terrasje. We waren daar als eersten, maar we werden als laatsten geholpen en bediend. Dat gaf enige benauwde momenten omdat wij ons voedsel nog niet hadden en de bus op elk moment er aan zou komen. Gelukkig viel het mee, we kregen ons eten net op tijd, de bus was wat later.

We vervolgden onze busreis door het prachtige landschap, stopten af en toe voor een mooi plaatje, tot we bij de volgende stop aankwamen, tw bij de buitenplaats Azienda Agricola Scagliola Sansi in Calosso. Daar kregen we een rondleiding door de wijnbrouwerij, waar we door een van de eigenaren werden meegenomen, vanaf het moment dat de wijndruiven worden aangevoerd, geperst en voor rijping worden opgeslagen in speciale eikenhouten vaten dan wel in roestvrijstalen containers, al naar gelang de smaak en herkomst van de druiven. De rondleiding eindige in een mooie ruimte met een lange tafel, waar we 4 verschillende wijnen kregen te proeven. Er zaten uitzonderlijke wijnen bij, we hebben er dan ook een paar flessen van gekocht. Het liep al tegen half zeven toen we weer de bus instapten en op weg gingen naar onze laatste stop voor ons diner in het restaurant L'Arche. En wat voor een diner! Het was een echt Italiaans diner met 9 gangen! We waren gewaarschuwd om alles met mate te eten, anders haalde je het desert niet.  Het diner bestond onder andere uit koude kalf met tonijn saus, een kaasmouse met hazelnoot en honing, asperges, spaghetti met eend, kip met Moscato d'asti saus, een typische piedmont pudding, en tot slot chocolade taart met peertjes. Alles werd overvloedig voorzien met rode en witte wijn uit de proeverij die we het laatst hadden bezocht. Tot slot kregen we nog een aperitief met koffie. We verlieten het restaurant vol en voldaan!

Tegen elfen leverde de bus ons bij de camping ons af. We hebben een prachtdag gehad zonder regen en kijken terug op een dag om niet snel te vergeten. Alles was weer prima verzorgd door onze reisleiding, ook zij genoten van de dag.

1. Truus:
    26 mei 2019
    Leuk om op deze manier een beetje mee te reizen ,geniet er van. Groetjes van Ab en mij
  2. Arie De Vries:
    26 mei 2019
    Als we dit lezen worden we er blij van, m.b.t. de sanitaire voorzieningen hebben we diverse pogingen gedaan om deze te verbeteren maar helaas zonder resultaat.
    Nog heel veel veel fijne dagen.
    Arie en Thea.
  3. Ina:
    26 mei 2019
    Nou Rob, je hebt toch wel héél veel onthouden 👍 Mooi verhaal weer en je had dus 2 wijnproeverijen 🍷🍷En nog een luxe diner achteraf, top!!
  4. Willie en Berend:
    26 mei 2019
    mooi verhaal van een prachtige dag.
    Nu echte wijnkenners!!!!
    groeten uit Frankrijk
  5. Cynthia:
    26 mei 2019
    Weer een hele mooie dag! Zo te horen genieten jullie lekker
  6. Rolf-Jant:
    26 mei 2019
    Wat een prachtige reis. De verhalen zijn prachtig .
  7. Sylvia van Spronsen Wenkenbach:
    26 mei 2019
    Een mooi reis verslag weer Rob. En weer veel gezien en beleeft.👍
  8. Henny:
    26 mei 2019
    Wat een goed verhaal weer ! Ik beleef het gewoon mee !en drukke dag dus gisteren! Kan niet wachten op het volgende verhaal lekker genieten ! Dan doe ik het ook een klein béétje .😉en de foto's zijn ook mooi 👍 tot morgen broer met het volgende reisverslag .Fijne avond nog en de groetjes aan joke.😍
  9. Alie en Anne:
    26 mei 2019
    Voor jullie voortaan geen luie vakanties meer. Cultuur snuiven. Leuk hè? Mooi verhaal en we wachten op het volgende avontuur!
    Doei!!
  10. Jan en maaike.:
    26 mei 2019
    Weer heel leuk verslag. Een hele belevenis weer.op naar de volgende .groetjes van ons.
  11. Gerrit en Ellen:
    26 mei 2019
    Leuke drukke dag dus. Maar goed dat je het uitgelegd hebt waarom er geen verslag kwam want we dachten even dat jullie je roes aan het uitslapen waren.