dag 17, vrijdag 31 mei 2019

31 mei 2019 - Roquebrune-sur-Argens, Frankrijk

Vandaag hebben we de camping Azur en Merveilles verlaten en zijn op weg naar de volgende camping. Met Joke gaat het weer een stukje beter, heeft nog wel veel pijn aan haar rechter schouder. Gisteravond de route even doorgenomen, het is een niet al te moeilijke route, bijna uitsluitend snelweg, op het eerste stuk tot Ventimiglia na. Dat is een bochtige weg, die langs de bergwanden kronkelt. Het blijft mooi, maar wel oppassen, de weg is smal en oppassen voor de bergwanden met de caravan. Het eerste stuk is ons bekend omdat we gisteren er al met de bus hadden gereden. We moeten ongeveer 130 km rijden, we kunnen het op ons gemak doen, omdat de camping waar we naar toe gaan, Lei Suves, tussen 12.00 en 14.00 uur dicht is. Henk is met zijn vrouw al om 08.00 uur vertrokken om daar de plekken uit te zoeken en te markeren. De luifel en het verdere spul rond de caravan hadden we al gisteravond ingepakt, we zijn op ons gemak om 10.15 uur vertrokken. Vlak voor Ventimiglia moeten rechtsaf slaan de A8 op richting Nice. Net op de A8 komt al het eerste tolpoortje, je verwacht een kaartje te krijgen, maar nee je moet je creditkaart in het apparaat stoppen, creditkaart er in, creditkaart eruit, poortje omhoog. Nog geen kilometer verder, weer een tolpoortje, nu mag ik wel een kaartje uit het apparaat halen, en zo gaat het nog een keertje. We begrijpen er niets van, maar het zal wel goed zijn. We rijden langs Monaco, Nice, Cannes, Frejus, allemaal snelweg, het is een mooie rit, maar van de genoemde steden is niets te zien. Veel tunnels, we moeten veel stijgen en dalen met leuke vergezichten. Onderweg hebben gestopt op een parkeerplek, Joke had koffie gezet en we hebben stokbrood met een croissant. Caravan even op z'n pootjes gezet, stoelen uit de bak en tafeltje erbij. Joke staat het brood te smeren en daar komt een andere caravan aan, het zijn Petra en Martin. Dus hebben we gezellig met z'n vieren koffie gedronken, de camping was toch nog niet open.

Tegen tweeën kwamen we op de camping Lei Suves in Roquebrune sur Argens aan. Daar worden we op het parkeerterrein opgevangen door een personeelslid van de camping met een golfkarretje. Het is allemaal netjes georganiseerd, hij heeft voor een folder bij zich met onze naam erop, voorzien van plaatsnummer en een code voor de slagboom. We kunnen achter hem aanrijden en brengt ons netjes naar de plek. Een mooie plek, het was wel wat gemanoeuvreer, maar met hulp van Henk en Martin kwam de caravan mooi op z'n plek, en......Joke ligt vannacht niet scheef, de caravan staat nu voor het eerst helemaal waterpas (hoop ik). Het is een mooie camping, we staan gezellig met de andere reisgenoten wat bij elkaar, maar toch hier en daar een 'vreemdeling' er tussen. We hebben al direct contact met een man uit Franeker, ja, er zijn hier veel Nederlanders. Hij heeft ook een LMC, en ook in onderhoud bij de dezelfde dealer in Wolvega. Wat is de wereld toch klein, ja je lult af en toe wat af, maar gezellig.

Om 17.30 uur is het weer de samenkomst bij de caravan van Henk en Fieny. Ik krijg steeds meer bewondering voor die twee mensen, ze doen er alles aan om het een ieder naar de zin te maken. Op de dag van verplaatsing voor dag en dauw er al uit, kwartier maken, administratie bijwerken, telefoneren, afspraken maken voor het volgende uitje. Dat het gisteren niet was gelopen zoals het gepland was, zat hun niet lekker, denk ik, maar ja, daar konden zij ook niets aan doen. Daarbij het was toch een hartstikke gezellige dag. Henk evalueert de rit van vandaag en neemt de nieuwe verplaatsing voor aanstaande dinsdag door. Fieny vertelt ook nog iets over de mogelijkheden om morgen naar St-Tropez te gaan. Joke en ik gaan morgen er niet heen, we zijn daar al eens geweest. Vervolgens bieden Henk en Fieny ons een wijntje [fris en water was er ook]aan, ze hebben het nodige ingeslagen en tezamen met een knabbeltje wordt het een hele gezellig samenzijn. Ook Joke heeft reuze naar haar zin, ze heeft met iedereen wel een praatje. Etenstijd is al voorbij en het gezelschap zoekt zijn eigen caravan of camper weer op. De buren zeggen dat ze 'enveloppe soep' gaan eten met stokbrood, dat doen wij ook maar. Het was weer gezellig, maar de dag is nog niet voorbij. Kees komt ons allen halen om een spelletje CUBB te gaan spelen, hij heeft het speelveld uitgezet op de jeu de boules baan. Een prachtige baan kunstverlichting. Als een stel schreeuwende kleine kinderen gaan we daar tekeer. Het was een mooie dag en zitten nu rustig in de caravan. Morgen weer een (rust)dag, boodschappen doen,  gaan ook lekker luieren en zwemmen in het zwembad, want die is hier ook op de camping. Ziet er allemaal goed uit. Morgen verder. Overigens, enveloppe soep, daar bedoelen ze Cup a Soup mee, volgens komt van onze Belgische vrienden, een geweldig leuk stel!

1. Gerrit en Ellen:
    1 juni 2019
    Rob, telkens weer verbaas jij ons toch om van niets iets te schrijven. Wat ons ook opvalt ben jij niet alleen maar bezig met schrijven, maar ook druk met het verzamelen van achtergrondinformatie . Je begint lid te worden van het journaille, met dien verstande dat jij het ook nog leuk weet neer te zetten. Overal waar jullie zijn heb je informatie. Geweldig, zo leren wij ook nog. Lekker uitrusten en genieten.
  2. Alie en Anne:
    1 juni 2019
    De reis is weer goed verlopen. Best wel spannend hè, een caravan en die uitstekende rotsen. Je zal maar een bus tegenkomen!!!!
    Vive la France e ciao Italia.
    Groetsjes!!!
  3. Sylvia van Spronsen Wenkenbach:
    1 juni 2019
    Sluit me volledig aan bij de vorige schrijvers, een plezier om te lezen . Fijne rust dag vandaag 🤗💞
  4. Henny:
    1 juni 2019
    Jeetje broer wat kan je schijven ! Fijn dat het met joke wat beter gaat ! Nog een fijne rust dag .hier is het ook mooi weer !!! Groetjes René en Henny!😍
  5. Jan en maaike.:
    1 juni 2019
    Weer een prachtig verslag Rob.,op naar het volgende avontuur.is altijd weer genieten.joke beterschap met je arm.en de groeten van Jan Maaike.